De eerste dagen - Reisverslag uit Perth, Australië van Gonda Groot - WaarBenJij.nu De eerste dagen - Reisverslag uit Perth, Australië van Gonda Groot - WaarBenJij.nu

De eerste dagen

Door: Gonda

Blijf op de hoogte en volg Gonda

14 Maart 2011 | Australië, Perth

Inmiddels ben ik alweer 5 dagen in Perth. Het gaat echt snel!

Donderdagochtend om 2.00 ben ik aangekomen en daar opgevangen door Auke en Grace (de vrienden uit Nederland die hierheen zijn geëmigreerd). De reis was goed, behalve op Bali werd ik opgehouden. Wat bleek? Ik moest een visum kopen, alleen maar omdat ik Indonesisch grondgebied betrad. En dat terwijl ik er maar maximaal 2 uren zou zijn! Overal stonden Indonesische mannetjes die mij allemaal een andere kant op stuurden. Tegelijkertijd stonden overal rijen mensen te wachten op hun visum of hun stempel of hun bagagecheck. Ik wist dat ik binnen 2 uren weer in het vliegtuig moest zitten. Het schoot echt niet op! Gelukkig kwam ik een man tegen die mij wilde helpen. Hij heeft me als een gek door de massa mensen geloodst en bij de goede balie gebracht. Waar ik vervolgens te horen kreeg dat de bagage waarschijnlijk (nog) niet in het goede vliegtuig zat. Na een poosje zenuwachtig te hebben gewacht, kwam een andere man op me af lopen om me te vertellen dat de bagage er nog niet was, maar dat hij hoogstpersoonlijk ervoor zou zorgen dat mijn bagage erin kwam. Ik kon het me eerlijk gezegd nog niet voorstellen, maar ik dacht ik ga nu, dan zie ik wel of mijn bagage er is. En ja, het was er in Perth. Al met al gelukt!

Donderdagavond leerde ik Vanessa kennen, mijn gastvrouw, zij stelde voor om bij Cottesloe beach fish&chips te gaan eten. Goed idee, bij zonsondergang aan het strand ons eten op eten! Heerlijk!

Het is vandaag trouwens 35 graden, de afgelopen dagen maar (!) 28, dus dat is mooi om in te komen. Nu moeten we weer even bikkelen, gelukkig heeft mijn huis airco.

Ondertussen is het maandag en ben ik naar een Nationaal park geweest dat Yancep heet. Koala's en kangaroos sliepen daar, we waren daar overdag dus dan zijn deze beesten niet actief. Gelukkig heb ik nog een paar gezien die in actie waren en juist die heb ik op de foto kunnen zetten.

Kings Park is een prachtig park waar vanuit je de skyline van Perth kunt bekijken, maar ook uitzicht hebt op de Swan River. Het is ongelooflijk hoe groot deze rivier is! Hoe breed en lang. Het water is niet heel mooi blauw, maar mooi om er zo dichtbij te zijn. Woensdag staat een dag gepland waarbij ik met een groep Nederlanders op een zeiljacht wedstrijd ga varen op de Swan River! Daar heb ik al helemaal zin in! Ze varen hier heel veel wedstrijden. Zaterdag reden Vanessa en ik langs een aantal Yacht clubs en onder een boom zat een man op een tuinstoel met een map op zijn schoot. Een auto stopte om te zeggen dat hij nog crew voor de wedstrijd nodig had. Wij liepen langs en hij vroeg of wij die middag crew wilden zijn. Ondertussen kwam er weer een andere auto langs. Zo werkt dat dus daar. Het zag er zo grappig uit 1 man onder een boom, op tuinstoel met map maar wachten totdat er mensen langskomen voor de wedstrijden. Gelukkig heb ik mijn boot al geregeld.

Voor de rest ben ik rustig op zoek naar een baan. De zeilscholen zijn we bij langs gegaan. Wie weet komt daar wat uit. Al is het wel zo dat ik eerst een aantal testen moet doen die bij een zeilschool uitkwamen op 800 AUD. Duur! We gaan het zien.
Misschien gaat IBM nog wat worden, hier heb ik een telefoonafspraak voor staan.
Ook mijn vrijwilligerswerk wordt een stukje duidelijker. Ik ben naar de kerk geweest waar het allemaal om gaat. Heb mensen ontmoet, kring gevolgd en aangegeven dat ik graag bezig wil met 'vision into action'. Ik denk dat dit ook binnen week gaat lopen. Gisteravond was ik bij een kring, waarbij allerlei jonge mensen zitten. Leuk om hun te ontmoeten!

Een paar dingen die verschillen met NL:
- Het wordt al vroeg donker (19.30) en gaan vroeg slapen, maar ook tussen 6 en 7 staan ze al op.
- Rond 8.00 AM is het al bijna even druk op het strand als later op de dag.
- Ze vragen altijd 'how are you?' terwijl ze direct doorlopen en niet eens het antwoord afwachten, terwijl ik vergeet antwoord te geven omdat ik aan het nadenken ben over hoe het eigenlijk met me gaat :P
- Hier zijn zoveel Nederlanders, ongelooflijk! Of mensen hebben Nederlandse wortels of zijn zelf Nederlands. Hoeveel mensen een woordje nederlands kunnen, echt bizar. Dan hoor je woorden als: aardigheidje of ontbijtkoek. Daarom voelt het hier ook als thuis.
- Iedereen is zo gastvrij! Ik kan overal aansluiten en iedereen wil je dingen laten zien of thuisbrengen
- Het is zo warm! Mensen blijven hier binnen omdat het zo warm is, terwijl mensen in Nederland binnen blijven omdat het koud is of regent.
- De was is hier binnen 15 minuten droog.
- Je mag hier alleen op gezette tijden water voor de tuin gebruiken of de wasmachine, omdat er een tekort aan water is.

Al met al heb ik het naar mijn zin hier, vergeet als ik aan het skypen ben soms de Nederlandse woorden al (toch Hendrik? ;)) en ik denk in het Engels. Fijn is dat!

Hoop dat het in Nederland ook snel zomer wordt, zon is heerlijk.

Tot de volgende keer!

  • 14 Maart 2011 - 07:32

    Mirthe:

    Leuk Gon! Het klinkt alsof je het erg naar je zin hebt. Lekker ondernemend ben je weer. Liefs

  • 14 Maart 2011 - 07:38

    Esther:

    Ik ben vreselijk jaloers...

  • 14 Maart 2011 - 07:54

    Ylze:

    Ik kan me idd wel in Esthers bericht vinden.. Geniet er van!

  • 14 Maart 2011 - 08:38

    Fem!:

    Gonnie! Fijn wat van je te horen! :) Klinkt goed daar, de warmte, de mensen, de leuke dingen... Geniet er lekker van, ik zie uit naar je zeilverslag! :D Liefs!

  • 14 Maart 2011 - 08:47

    Eli:

    Lieve Gonda, wat een mooi verslagje heb je gemaakt :) En wat een warmte daar! Hier regende het vanochtend nog :s dus voel je gezegend zou ik zeggen, met zoveel zonnestralen. Ik denk aan je en blijf lekker schrijven wat je meemaakt, vind ik leuk! Liefs

  • 14 Maart 2011 - 09:04

    Nyn & CC :

    Hey Gonda! Mooi verslag, beetje stress bij het reizen dus, maar alles weer goed nu. Mooie foto's! Envy you alleen voor het weer aleen al...
    Niets gebeefd daar? XXX

  • 14 Maart 2011 - 10:25

    Chantal:

    Ooohhh wat heerlijk zo warm weer!! Dat wil ik ook :) Maar goed wij hadden hier zo´n 13 graden dit weekend. Was ook lekker haha. Geniet er lekker van en ben benieuwd naar je volgende verslag!

  • 14 Maart 2011 - 10:59

    Tineke:

    Lieve Gon!

    Wat klinkt het allemaal relaxt en genietend :-)

    Mail volgt!

    Liefs 10

  • 14 Maart 2011 - 11:40

    Esther:

    Klinkt allemaal super, en leuke foto's ook! Kangoeroes en koala's zou ik ook nog weleens in het echt willen zien... Succes met je banenzoektocht!

  • 14 Maart 2011 - 14:02

    Fréderique:

    Leuk om te lezen!! Fijn om te horen dat je goed aangekomen bent en grappig om zo'n heerlijk consice verslag te lezen. (pas me maar even aan aan jouw taalgebruik:))

    Vandaag bij KLM sprak ik ook iemand die me vooral maar aanraadde om nu te doen wat je leuk vindt en ik zie dat je daar ook echt mee bezig bent. Heerlijk! Gewoon plannen/dromen omzetten in actie.

    Enjoy!

  • 14 Maart 2011 - 17:46

    Gea:

    Ziet er super uit!! Wel....wat anders als Drachten. Wanneer mogen we komen?

    Verder kijken we forward toe je meels in Engels! Liefs.

  • 15 Maart 2011 - 07:08

    Suzanna:

    Hey Gonda,
    leuk om te lezen en om op de hoogte te kunnen blijven. Volgens mij vermaak je je wel! Enjoy!

  • 15 Maart 2011 - 11:20

    MJ:

    Dondersmeui!! Geniet er van daar!

  • 05 April 2011 - 20:10

    Femja:

    Gon, leef je nog een beetje? Hou je taai! xx

  • 09 April 2011 - 13:24

    Marian:

    He Gonda,

    Ben je al wat gewend aan de prachtige temperaturen? Ben benieuwd of je werk hebt gevonden en hoe het vrijwilligers bevalt. Heel veel plezier en ik wens je veel zegen bij deze grote onderneming en dat helemaal zonder Hendrik... Wow, knap hoor. We denken aan je en bidden voor je.

    Groetjes,
    Marian

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gonda

Welkom op mijn blog! Hier zal ik mijn reisverhalen vanuit Australië zetten. Geniet ervan!

Actief sinds 27 Feb. 2011
Verslag gelezen: 276
Totaal aantal bezoekers 17621

Voorgaande reizen:

08 Maart 2011 - 09 September 2011

Op naar Down Under!

Landen bezocht: