De winter is begonnen.... - Reisverslag uit Perth, Australië van Gonda Groot - WaarBenJij.nu De winter is begonnen.... - Reisverslag uit Perth, Australië van Gonda Groot - WaarBenJij.nu

De winter is begonnen....

Door: Gonda

Blijf op de hoogte en volg Gonda

21 Mei 2011 | Australië, Perth

Jazeker, de winter is begonnen! Het is 21 graden met zon en zo nu en dan een dagje regen tussendoor, maar dat is niks in vergelijking met alle zonuren die er zijn. Het grappige is, dat ook de winterkleren weer uit de kast komen. Dat betekent, korte rokjes (omdat het toch nog wel mooi weer is), blote benen mét laarzen en t-shirt met korte mouwen of hempje. Ik moet er nog steeds aan wennen! Hele aparte creaties krijg je dan en tot mijn spijt heb ik ontdekt dat ik er ook aan mee doe... Omdat je ook rekening moet houden met de avond die met 5 graden vrij koud is. Al met al, winter hier is toch heel anders. Ik zit met de airco aan nu, die ook een stand voor warm heeft, anders was het hier ijskoud. Als ik nu even op buienradar NL kijk, is het precies hetzelfde weer als in NL, maar ze noemen het hier 'winter'.

En verder... net nadat ik het vorige bericht had geschreven had Fre besloten om richting Aussie te komen en wel binnen een week. Ikzelf heb ook binnen een paar dagen een ticket naar Cairns (Queensland, noordoost Aussie) geboekt, daar hebben Fre en ik 3 weken samen gereisd! Het was een prachtige reis en daarnaast was het super om even weer in het NLs te praten en even weer face-to-face te kunnen delen waar ik mee bezig ben aan iemand die dichtbij mij staat.

Wij zijn dus begonnen bij Cairns, daar hebben we een boottocht gemaakt naar het Great Barrier Reef. Het snorkelen heeft een hele nieuwe wereld geopend voor ons, namelijk de onderwaterwereld met koraal van verschillende kleuren (paars, blauw, geel, oranje, rose, groen) en vissen in alle soorten, maten en kleuren! Echt ge-wel-dig!
We wilden graag het regenwoud bewonderen, dus zijn we nog verder noord gegaan, wat ons bracht in Cape Tribulation. Op de gok daar binnen gereden en in een farmstay geslapen waarbij je op 2 meter afstand het hele regenwoud om je heen had. 's Avonds durfden we het aan om een 'nightwalk' te doen. Je hoorde alle dieren om je heen (precies zoals je in een film regenwoud hoort), maar je ziet er geen. Best angstaanjagend. De gids (een vrouw, jawel!) vertelde dat je op oog- of handhoogte geen takken moest aanraken, want anders had je er een giftige spin of ander dier aan hangen. En werkelijk het gebeurde haar inderdaad bijna.

Vanuit dit noordelijkste punt (van onze reis), reden we in 3 weken naar beneden. Onderweg zijn we in verschillende plaatsen gestopt. Al snel hebben we een crococruise gedaan, waarbij we met de hele boot 'op jacht' waren om croco's te spotten. We hebben een kleine van 1 maand gezien, van 11 maanden en 50 jarige croco's. Bijzonder!
Bij Mission Beach hebben we de vernieling van de overstroming gezien: totaal geen toerisme meer, bomen uit de grond getrokken en sommige huizen hadden geen dak (met plastic, werd ons verteld).
Whitsundays Eilanden moet je geweest zijn! Dat is wat iedereen zei, dus wij erop af! Het was een enorm zeilschip van 24 meter met 50 passagiers, met z'n allen naar de Whitsundays (een groep eilanden met witte stranden en blauw water). Daar hebben we gesnorkeld en meer Reef gezien, het blijft zó mooi hoe de wereld gemaakt is. De terugweg begon het nog harder te waaien, maar aangezien dit waarschijnlijk de enige kans zou zijn om achter het roer van zo'n enorm schip te staan, ging ik richting de kapitein. Hij vertrouwde mij aan het roer en heeft mij een groot gedeelte van de terugweg laten sturen. Dat was zo gaaf! Het waaide hard en ik had mijn spieren nodig, maar wat leuk om te doen.
Dan kwam hetgene waar Fre helemaal enthousiast over was al van te voren: het voeren van dolfijnen in Tin Can Bay. En het wás prachtig! De dolfijnen kwamen al 70 jaar naar deze plek omdat ze gevoerd werden op een bepaalde tijd. Ze kwamen dichtbij, zo mooi! Nog nooit zoiets gezien (je kunt ook de foto's bekijken, daar zijn een paar van bij).
Vervolgens door naar de volgende highlight. De dag daarna gingen we naar Fraser Island. Dat is een eiland waar alleen 4WDrive-jeeps mogen komen, omdat er alleen zand is. Wij hebben geraced door het zand en over het strand onder leiding van een gids. Je hebt een highway over het strand en je doet je knipper uit om aan je tegenligger aan te geven welke kan je wilt passeren. Iets wat je in Europa niet zult tegenkomen. Alles is zo bewoond. Hier is dit eiland onontgonnen. Op het eiland zijn dingo's te vinden (wilde honden), helaas hebben we er geen gezien.
Bijna in Brisbane aangekomen, wilden we nog horseriding in de Outback doen. Zo gezegd, zo gedaan. Paardrijden door een meer, alles erop en eraan, door de bossen. Met een mooie cowboyhoed. Leuk! De man en vrouw die dat met ons deden, woonden helemaal alleen in een caravan in een weiland met hun paarden. Ik wist niet dat dat nog bestond.
En we hebben Brisbane bereikt. Auto inleveren, dachten we, maar.... onder het leeghalen van de auto, 1 straat bij het hostel vandaan, om de hoek, werd onze auto heel stilletjes, maar onder toeziend oog van heel wat mensen op een trailer geladen. Dus toen wij terug kwamen, en om de hoek kwamen, zagen we onze auto op de trailer wegrijden. Wij erachter aan! Net op tijd konden we ook instappen, helemaal geschrokken. Dat kost jullie dan 200 dollar + 100 dollar + nog extra kosten zei de chauffeur. Maar plotseling stopte hij: als jullie 100 dollar aan mij betalen, zal ik jullie vakantie niet verpesten en haal ik de auto er in een zijstraat vanaf. Wij waren blij als kinderen! Dat gedaan en de auto ook nog op tijd ingeleverd. Wij waren superblij dat we van die auto af waren.
Om de vakantie af te sluiten, hebben we nog een paar dagen in Brisbane doorgebracht en gingen allebei weer richting 'huis'.
Het was geweldig met Fre! Echt super genoten, he Fre?

Daarna, wat natuurlijk te verwachten was, ben ik een beetje in een gat gevallen. Het was zo leuk om met Fre te zijn en op stap te zijn; nieuwe dingen te ontdekken. Eenmaal terug was ik weer alleen en begon het leven weer vrij normaal. Alles was minder nieuw, geen baantje want het was niet doorgegaan door afzegging van hun kant of omdat ik het niet vertrouwde (sales). Toch iets minder leuk dan lekker met een vriendin reizen in het onbekende land.

Gelukkig had ik voordat ik wegging voor mijn vrijwilligerswerk interviews geregeld, voor de week dat ik terugkwam. Die heb ik nu allemaal gehad. Het was geweldig om zoveel mensen te spreken over geloof en hun beleving van de kerk. Ik ben echt onder de indruk hoe zij hun hele leven met God leven. Komende week ga ik het rapport met mijn bevindingen aan de kerkleiders presenteren. Vervolgens gaan we kijken wat mensen nodig hebben om meer te evangeliseren en hoe we dat het beste kunnen faciliteren.

Inmiddels ben ik naar verschillende caféstrips gegaan om te solliciteren, heb de agencies weer benaderd, mensen opnieuw gevraagd of ze een baantje weten, op gumtree (Aussie 'marktplaats' ) baantjes gezocht en gesolliciteerd en bij hostels gekeken of zij baantjes voor backpackers aangeplakt hebben.
Verschillende mensen hebben aangegeven dat ze waasrschijnlijk nog wel wat weten. Ik heb al eerder gezien dat het valse hoop kan zijn, maar in ieder geval mooi dat er iets in het vat zit. Hoop is er!

Nog iets moois!: Esther (mijn zussie) heeft besloten om met een vriendin naar Perth te komen over 6 weken ongeveer, dus daar zie ik enorm naar uit!

Ik merk trouwens ook dat steeds meer mensen vragen om af te spreken in plaats van dat ik hun moet vragen. Dat is goed om te merken! Voelt goed. Mooie tegenhanger omdat ik mijn familie, Hendrik en vrienden hier mis, maar de tijd gaat snel, dus nog maar 6 weken en Esther komt, en 2,5 maand en Hendrik is er!

Het zeilen gaat goed. Het is een heerlijke tijd en het breekt de week. Ik kreeg net een mailtje of ik morgen wil zeilen, ik heb niks staan behalve bijbelkring, dus dat ga ik doen! Leuk! Het wordt prachtig weer, dus daar ben ik zeker voor in!

Wat feiten over Aussie:
- In Queensland hebben ze een nog duidelijker Aussie accent, en spreken ze met 'Yeah mate, yeah', 'Thanks giiiiiiiirrrlllllls' (echt overdreven), 'See you at Brekky?' (breakfast) etc.
- Je hebt in Queensland een 'six-pack snake', dat houdt in dat je een 6 pack bier kunt drinken, in de tijd dat je dat op hebt, ben je dood.....
- Het stond in de Lonely planet dat je in Brisbane moet oppassen voor parkeren, want je kunt zomaar weg gesleept worden...
- We hebben in Brisbane in een hostel geslapen waarbij we aardig wat geld moesten betalen, maar waar niet eens plaats was om je tas neer te zetten, omdat over de hele vloer allemaal tassen bezaaid lagen en er uberhaupt weinig vloer beschikbaar was. Dat soort hostels bestaan hier ook!
- Mensen in Aussie denken dat alles dichtbij is, omdat ze altijd met de auto gaan (terwijl ik met openbaar vervoer of fiets moet, waardoor het helemaal niet dichtbij is). Ze wandelen uberhaupt niet.
- Bij één heftige regenbui ligt heel het verkeer overhoop; ongelukken en rustig rijden. Allemaal omdat ze het niet gewend zijn.
- Aussies zijn super indirect, zeggen totaal niet waar het op staat en geven geen feedback. Daar gaat communicatie tussen Aussie en NLder (mij) niet altijd even goed. hoe kun je nu weten wat er in hun omgaat? Cultural difference.
- Iedereen is hier fan van tv programma 'masterchef'. Bizar, iedereen heeft het erover en dat terwijl ik nog steeds geen tv aangehad heb na 2,5 maand. Misschien nmoet ik het maar eens gaan kijken ;)
- Je gaat hier pas laat trouwen en bij je ouders uit huis als je gaat trouwen, ook als je student bent.
- Kangaroo vlees is een lekkernij voor op de BBQ. Ook ik heb het geprobeerd en het is heerlijk! Zelfs iemand die niet heel erg houdt van vlees, als ik.

Zo, dat is onbedoeld weer een enorme update geworden. Ik blijf benieuwd naar jullie verhalen in NL! Laat het me weten, daar kan ik van genieten!

Tot de volgende keer!
liefs Gonda

  • 21 Mei 2011 - 14:29

    Chantal:

    Ja Whitsundays Eilanden zijn zeker echt mooi! En leuk om je verhaal weer te lezen :) have fun. x

  • 21 Mei 2011 - 14:48

    Mirthe:

    prachtig verhaal en prachtige fotos gon! Natuurlijk was het nu even moeilijk toen je vriendin wegging, maar het komt wel weer goed. Hoop dat je uiteindelijk toch nog leuk (vrijwilligers)werk vindt (of misschien een stage?)

    Liefs!

  • 22 Mei 2011 - 18:25

    Daan:

    Hoi Gonda,

    Leuk om je reisverslagen te lezen. We were there alleen doe jij het een tikkie extremer met zeilen en zo, fantastisch! Idd, fraser Island is prachtig met die jeepsafari, toen ook geen dingo gezien....

    have fun out there!
    Daan en Hennie

  • 22 Mei 2011 - 19:54

    Esther:

    Je moet toch geen kangaroe's op gaan eten!! :-O En ik heb ook vet zin om te komen :-) Creditcard is aangevraagd, internationaal rijbewijs is geregeld. Nu het visum nog en then we're on our way!! Zet 'm op daar lieve zus :-)

  • 22 Mei 2011 - 20:51

    Fréderique:

    Prachtig!! Wat moet dat snorkelen en paardrijden heerlijk zijn geweest! Moest wel ff denken toen ik Fre zag staan, aangezien dat m'n afkorting op de middelbare school was:) Haha!

    Enjoy!

  • 23 Mei 2011 - 14:20

    Iris:

    Masterchef is superleuk!! Inderdaad een tip om te gaan bekijken. En als je een kandidaat tegenkomt, wil je die dan op de foto zetten voor mij? :D

    Liefs en kusjes

  • 25 Mei 2011 - 07:08

    Elisabeth:

    Lieve Gon, wat een heerlijk verhaal heb je weer geschreven.. en dan te bedenken dat het écht is wat jij meemaakt :) Ik hoop dat je weer een beetje uit het gat bent geklommen en geniet van alles wat je in Australië nog mee mag maken. Liefs uit Grunn

  • 28 Mei 2011 - 13:05

    Femja:

    Hé Gonnie!

    Mooi om te lezen hoe je het naar je zin hebt gehad met Frederique! En ook hier blijkt maar weer dat corruptie niet zo makkelijk de wereld uit geholpen is, als zelfs jij al open staat voor het omkopen van een lieftallige meneer-de-autowegsleper... ;) Tof om mooie ervaringen met iemand te kunnen delen!

    Hopelijk weet je de komende weken je draai weer een beetje te vinden en te genieten van het moois dat Australië je te bieden heeft! :)

    Liefs!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gonda

Welkom op mijn blog! Hier zal ik mijn reisverhalen vanuit Australië zetten. Geniet ervan!

Actief sinds 27 Feb. 2011
Verslag gelezen: 264
Totaal aantal bezoekers 17621

Voorgaande reizen:

08 Maart 2011 - 09 September 2011

Op naar Down Under!

Landen bezocht: