Het leven in Perth! - Reisverslag uit Perth, Australië van Gonda Groot - WaarBenJij.nu Het leven in Perth! - Reisverslag uit Perth, Australië van Gonda Groot - WaarBenJij.nu

Het leven in Perth!

Door: Gonda

Blijf op de hoogte en volg Gonda

11 April 2011 | Australië, Perth

Het leven in Perth!

Een maand is om gevlogen! Het voelt ook al een beetje als 'thuis' hier in Perth. In de stad weet ik precies de straten, daar kom ik bijna elke dag, omdat het in de stad meestal lekker druk is dat vind ik gezellig. Om mijn huis in Tuart Hill heen, ken ik de omgeving al. Als ik thuis gebracht wordt, kan ik precies aangeven hoe ze moeten rijden. Ideaal! Dat komt hoofdzakelijk doordat ik hier een fiets tot mijn beschikking heb. Als het even kan (en het niet te heet is), ga ik lekker op de fiets naar mijn afspraken rondom de stad. Toch een beetje NL in Australie! Dat zegt iedereen ook; 'jij bent zeker Nederlands',als ik vertel dat mijn vervoersmiddel een fiets is. Normaal gaat iedereen met de auto. Ze zijn niet gewend om tijd kwijt te zijn met fietsen of lopen.

Het is heerlijk hier! Nog steeds mooi weer, het wordt komende week weer 31 graden. Alle mensen uit Perth snakken naar koeler weer, maar het lijkt er niet op. De natuur is helemaal uitgedroogd, dus een regenbuitje zou niet vervelend zijn. We hebben een paar dagen geleden wat regen gehad, maar dat hield niet over. Ik vind het prima zoals het nu is en dat is rond de 25-30 graden met lekkere breeze.

Voor de rest is mijn taak voor vrijwilligerswerk nu duidelijk geworden: ik ga een onderzoekje doen naar de kerk hoe het nu loopt. Het is een kerk, die bestaat uit 5 kleine groepen die zelf bijbelstudie hebben. Dit hebben ze gedaan zodat de mensen die erin zitten meer naar buiten kunnen gaan en mensen kunnen aantrekken om ook te komen. Ik moet gaan kijken of deze manier van kerk-zijn goed werkt. Wat de mensen die er deel van uit maken vinden en wat ze nodig hebben. Vervolgens komt er een meerjaren plan uit en advies van mij hoe bepaalde dingen beter kunnen gaan lopen op grond van mijn onderzoekje. Morgen heb ik het eerste gesprek gepland. Heel leuk!

Vorige week heb ik het leven hier even achter me gelaten en ben naar Esperance geweest. Daar heb ik plaatsen gezien die ik absoluut niet kan beschrijven, zo mooi! Het was een stukje hemel op aarde. Ik heb een paar foto's op deze website gezet, maar ook dat kan het niet halen bij de werkelijkheid.
Ik was daar met een bustour, waar een groep van 17 mensen aan deelnamen. De grap was dat van elke nationaliteit er twee personen waren; NL, Duits, Engels, Amerikaans, Aussies, Zwitsers, Japans. Gemengd gezelschap wat vrij rustig was, maar ook heel vriendelijk.
We hebben prachtige plaatjes van de stranden gezien bij Esperance (Lucky Bay en Hellfire Bay) met witte stranden en helder blauw water. Nog nooit gezien! Beautiful!
Hier heb ik voor het eerst van mijn leven, wilde dolfijnen een paar meter van mij af zien opspringen uit het water en vervolgens er weer in zien duiken en dat 3x. Prachtig! Helaas was ik te laat voor een foto.

Daar tegenover stond een boswandeling (tree top walk) waarbij je op 40 meter hoogte langs de toppen van de bomen loopt. Allerlei soorten vogels, die alleen niet te vinden waren voor een mooie foto... en het beklimmen van een 75meter hoge boom (Bicentennial tree). En met dank aan Maja (waar ik regelmatig bovenin de kraan heb gezeten), kon ik deze boom als snelste in een paar luttele minuten beklimmen. Ja ja.

Wat ik het mooiste vond, was 'The Natural Bridge'. Vanuit enorme rotsen was een soort brug zichtbaar geworden. Op de foto zie je hoe enorm de rotsblokken zijn en hoe klein wij als mensen maar zijn. Ook op andere plaatsen hebben we grote rotsen gezien, allemaal prachtig bruin van kleur.
En het einde van onze tocht was langs Wave Rock, waar een rots is die lijkt op een perfecte Wave met verschillende kleuren. Bijzonder dat dat natuur is.

Gedurende de reis had je uren en uren helemaal niks om je heen. Een en al droogte, weinig bomen en planten. En absoluut geen mensen.

Nu heb ik dus ook iets van het landschap buiten Perth gezien, het was een superreis.

Daarna en daarvoor was het mijn taak om een baantje te vinden. Ik heb ontdekt dat dat niet gemakkelijk is, omdat ik buitenlander ben. Ik kom er niet gemakkelijk tussen. Inmiddels heb ik mijn CV denk ik op 50 plaatsen uit staan. Ik heb ook veel mensen gevraagd om mijn CV te verspreiden. Wat ze hier ook al zeiden: het beste werkt het als je langs winkels, restaurantjes etc gaat om je CV achter te laten. Dat heb ik dan ook gedaan. Dinsdag kwam ik bij een bedrijfje dat aan het water, cruises over de Swan River verkoopt en daarbij ook toeristen informatie geeft. Hier hadden ze een sales persoon nodig. Afgelopen week heb ik hier een paar dagen meegelopen. Waarschijnlijk ga ik hier over een maand beginnen. Het positieve hieraan is, dat je ook mee mag met cruises om daar te helpen en daarnaast praat je veel met toeristen, je komt veel bijzondere mensen tegen. Soms vragen ze ook of je mee komt op de cruise, anders kopen ze geen kaartje ;) Grappig, maar ik zeg natuurlijk altijd vriendelijk nee.

Ik vermaak me hier prima, ben aan het genieten en kan precies doen wat ik wilde: vrijwilligerswerk, werk en vakantie.
Ondertussen snuif ik flink veel van de Australische cultuur op. Mijn agenda is alweer lekker vol. Nog net niet elke avond bezet, maar ik heb genoeg dingen te doen, en ik heb mijn sociale netwerk opgebouwd waardoor ik mensen kan opbellen als ik iets wil doen. Op woensdag zeil ik elke week mee met de race. Afgelopen woensdag waren we eerste van 20 boten! En op zondag en woensdagavond neem ik deel aan een bijbelkring. Dus saai zal deze tijd hier zeker niet worden.

Zie ernaar uit om ook jullie verhalen weer te horen!
Tot over een paar weken, dan kunnen jullie weer een nieuw verhaal lezen.

Nieuwe dingen over Australie die ik heb ontdekt:
- Je kunt je eigen nummerbord voor de auto samenstellen, dus dan krijg je dingen als 'supergirl', een nickname van iemand of 'Jesus saves'. Hoe meer je betaalt, hoe meer je zelf kunt bepalen bijv. kleur.
- Hier is geen duidelijke mode. Iedereen draagt alles door elkaar, je kunt er geen touw aan vastknopen. Aan de kleren hier kun je alleen afleiden wat voor soort persoon het waarschijnlijk is.
- Australiers zijn niet zo relaxed als ik dacht. De omgeving is relaxed, maar ik kom er steeds meer achter dat Australiers zelf gestresst zijn. Werken veel, eten weinig en drinken heel veel alcohol.
- Tupperware parties zijn nog steeds in, heb er net één bij mij thuis meegemaakt.
- Rottnest Island is vernoemd naar het Nederlandse: Rattennest Eiland. Er lopen namelijk dieren op die lijken op ratten (er staat een foto op van een quokka, zo heten ze). Het is een kruising tussen een rat en een beertje.
- Geld, vastgoed, dure auto's, boten zijn hier de dingen waarvoor men werkt. Als je in een park komt, vraagt men als eerste waar je woont, of je huis huurt of koopt en wat je beroep is (gister gehoord). Aan de hand daarvan wordt je rijkdom bepaald.
- De mijnen hebben hier een geweldige impact. Je gaat daar heen voor 3 weken, dan werk je dag in dag uit, vervolgens heb je 1 week vrij en je verdient gigantisch veel geld. De mensen die dat verdienen hebben een enorm uitgave patroon en kunnen na verloop van tijd niet meer terug. Deze mensen blijven werken in de mijnen, omdat ze die hoeveelheid geld graag binnen willen krijgen, terwijl de arbeidsomstandigheden heel slecht zijn. Hier begint dan ook het alcohol en drugsprobleem van Perth en omstreken
- Aussies houden niet van zingen en dansen, omdat ze bang zijn voor kritiek :P

Groetjes vanuit het zonnige Perth

  • 11 April 2011 - 05:53

    Mirthe:

    Hey Gon,

    Leuk verhaal weer, en prachtige foto's. Zelfs in de kerk ben je bezig met management en bedrijfsvoering zie ik :D

  • 11 April 2011 - 07:03

    Eli:

    Gonda, meid, wat een heerlijk verslag :) Het gaat je goed daar zo te lezen! Blijf lekker genieten, en ik hoop dat je gauw iets van leuk werk mag vinden. xx

  • 11 April 2011 - 09:40

    Esther:

    Leuk!! Maar ik wil wel graag een foto van dolfijnen, dus ik denk dat je maar weer even terug moet daarheen....

  • 11 April 2011 - 09:54

    Femja:

    Hehe, eindelijk weer! ;) Goed om te lezen hoe het met je gaat, volgens mij heb je je plekje wel een beetje gevonden? En wat een supermooie foto's ook, indrukwekkend, die rotsgolven! Tof dat je het zo naar je zin hebt, blijf genieten! :) xx

  • 11 April 2011 - 14:45

    Ylze:

    Yeah! She's still there! Genieten van je verhaal en je foto's!
    X

  • 11 April 2011 - 20:54

    Chantal:

    Wat heerlijk om weer te lezen en leuk de foto''s! Ik krijg weer helemaal heimwee naar Australie. Heb de kant van Perth niet gedaan tijdens mijn reis. Maar die moet ik zeker doen als ik je foto's zo zie! Leuk om te lezen dat je al een leuke sociale netwerk hebt. x

  • 12 April 2011 - 08:49

    Roelof:

    Hoi Gonda,

    Fijn dat je het zo naar je zin hebt, ik had het ook niet anders verwacht hoor.
    Als ik zo je foto's bekijk denk ik wel: wat doe ik hier eigenlijk...
    Het liefst zou ik ook lekker weg willen naar een warm land, maar ja, dat is op dit moment niet mogelijk natuurlijk.
    Kortom, ben wel een beetje jaloers op je, hoor!
    Hier rolt alles maar gewoon door en eer dat we gaan verhuizen duurt ook nog wel even, misschien in de loop van de zomer, misschien tegen de tijd dat je weer terug komt, als je nog terug komt uitereraard, het zou mij niet verbazen als je daar blijft hangen.
    Ik zou je nog groot gelijk geven ook.
    Nou, leuk wat van je te hebben gehoord en hoop dat je de komende tijd veel plezier hebt, maar dat zal wel geen probleem zijn zo te zien...
    Veel geluk,

    doei,
    Roel (Maja)

  • 12 April 2011 - 14:01

    Jitske:

    Hoi,
    Ik was aan het zoeken op Perth en kwam terecht op jouw weblog. Erg leuk om te lezen.
    Ik ga voor 90% zeker eind mei naar Perth toe tot midden augustus als AuPair bij een gezinnentje. Moet nog definitief belissen, maar het lijkt wel erg leuk allemaal.
    Misschien wil jij iets meer vertellen over Perth en of het de moeite waard is om te komen? haha. Wie weet kunnen we zelfs wel afspreken mocht ik definitief besluiten om naar Perth te gaan. Als AuPair ben je toch wel wat in je eentje in een gezin, dus leuke contacten op doen is dan wel heel erg leuk!
    Ik hoop iets van je te horen.
    Groetjes,
    Jitske.
    jitsketje@hotmail.com

  • 12 April 2011 - 14:27

    Iris:

    Aaah wat beleef jij leuke dingen! Fijn dat je nu bijna een baantje hebt! Super veel plezier daar :)

    Kusjes

  • 13 April 2011 - 10:08

    Ilse:

    Gonda! Wat geweldig leuk om alles te lezen! En om je fotos te zien! Alles ziet er zooo relaxed en geweldig mooi uit! En het weer, tjonge....!!
    Ik hoop dat je het naar zin gaat krijgen, en de Nederlanders hier niet te erg gaat missen! Ik ga al je verhalen met plezier lezen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gonda

Welkom op mijn blog! Hier zal ik mijn reisverhalen vanuit Australië zetten. Geniet ervan!

Actief sinds 27 Feb. 2011
Verslag gelezen: 1961
Totaal aantal bezoekers 17615

Voorgaande reizen:

08 Maart 2011 - 09 September 2011

Op naar Down Under!

Landen bezocht: